Знам’янська міська територіальна громада

Кропивницький район

Інформація Фонду соціального страхування України

Як діяти роботодавцю, якщо його працівнику відкрили е-лікарняний?

20.08.2021

Уже з вересня заклади охорони здоров'я мають повністю перейти на формування медичних висновків замість видачі пацієнтам звичних паперових листків непрацездатності.

Е-лікарняні формуються автоматично одразу після створення медичного висновку, якщо пацієнт є застрахованою особою – тобто має офіційне працевлаштування, є ФОП тощо. Також е-лікарняний автоматично відкриється для одного із застрахованих батьків, якщо медичний висновок сформовано для дитини, яка потребує догляду.

Як діяти роботодавцю, якщо його працівнику відкрили е-лікарняний?

● Якщо щодо страхового випадку працівника сформують електронний медичний висновок про тимчасову непрацездатність замість видачі паперового лікарняного, на його підставі автоматично сформується е-лікарняний.

● Одразу після створення медичного висновку, працівник повинен повідомити про це роботодавця зручним обом способом. Краще завчасно обговорити на підприємстві, як саме працівники будуть повідомляти про свою тимчасову непрацездатність.

● Сповіщення про відкриття е-лікарняного надійде роботодавцю в кабінеті страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України.

Портал електронних послуг: https://portal.pfu.gov.ua

Гаряча лінія з питань користування кабінетом страхувальника: 0-800-503-753

● Сформований е-лікарняний стане доступним для перегляду у день його створення. Він одразу матиме статус «Закритий», а після завершення терміну тимчасової непрацездатності працівника його статус зміниться на «Готовий до сплати». З цього моменту е-лікарняний стає підставою для надання матеріального забезпечення.

● На призначення працівнику матеріального забезпечення відведено не більше 10 календарних днів з дня закінчення періоду тимчасової непрацездатності, визначеного е-лікарняним.

● Готовий до сплати е-лікарняний друкується або залишається в електронному вигляді (за рішенням роботодавця).

● Кадрова служба або відповідальна особа кадрової служби визначає страховий стаж застрахованої особи (пільги) та кількість календарних днів непрацездатності, що підлягають оплаті за рахунок коштів роботодавця та Фонду соціального страхування України. Зазначена інформація (за бажанням або визначенням роботодавця) формується у паперовому або електронному вигляді.

● Е-лікарняний, відомості щодо визначеного страхового стажу та кількості днів непрацездатності, що підлягають оплаті, передаються до комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства.

● Комісія із соціального страхування на підприємствах продовжує свою роботу та зберігає весь обсяг функцій, передбачених Положенням про комісію (уповноваженого) із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженим постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 № 13.

Положення про комісіюhttp://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/958640

● Рішення про призначення або відмову у призначенні матеріального забезпечення комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства передає до підрозділу бухгалтерії підприємства, який нараховує матеріальне забезпечення.

● Бухгалтерією здійснюється розрахунок матеріального забезпечення на підставі е-лікарняного (за необхідності його паперової роздруківки) та рішення комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства. Даний розрахунок записується в електронному або паперовому вигляді (за рішенням роботодавця) та відображається в бухгалтерських проводках.

● Заповнюється заява-розрахунок та подається до відділення Фонду за місцем обліку.

Роз'яснення щодо заповнення заяви-розрахунку для надання матеріального забезпечення (загальне): http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/960180

Щодо особливостей оформлення заяв-розрахунків за е-лікарняними: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/975846

Гаряча лінія з питань оплати е-лікарняних: 0-800-501-892

● Подати заяву-розрахунок за е-лікарняними можливо:

- в електронному виді за допомогою клієнтського спеціалізованого програмного забезпечення із застосування електронного підпису/печатки,

- або на паперових носіях.

● Більшість роботодавців вже перейшли на електронний документообіг з Фондом соціального страхування України – близько 80% заяв-розрахунків подаються до Фонду онлайн.

● Зверніть увагу, що наявний в електронному кабінеті страхувальника інтерфейс для подання заяв-розрахунків наразі не має функціональної реалізації. У випадку подання роботодавцем заяви-розрахунку через кабінет на сайті Пенсійного фонду така заява-розрахунок не передається до органів Фонду соціального страхування України. Скористайтесь клієнтським спеціалізованим програмним забезпеченням.

● Подати заяву-розрахунок до ФССУ роботодавець має не пізніше 5 робочих днів з моменту прийняття рішення про призначення матеріального забезпечення комісією (уповноваженим).

● Якщо роботодавець має декілька листків непрацездатності різних видів, він має подати заяви-розрахунки окремо за паперовими і е-лікарняними.

● Упродовж одного місяця з дня виплати допомоги працівнику роботодавець направляє до Фонду повідомлення про проведення виплат за встановленою формою. Це також можна зробити в електронному виді.

 

Як роботодавцю з'ясувати, є е-лікарняний первинним чи продовженням?

30.08.2021

На відміну від допомог по вагітності та пологах, компенсації заробітку за час догляду за хворою дитиною та інших допомог, які фінансуються за кошти Фонду соціального страхування України з першого дня і до завершення тимчасової втрати працездатності, у випадку загальних захворювань або травм перші п’ять днів непрацездатності оплачуються за кошти роботодавця. А починаючи з шостого дня і до одужання – фінансуються ФССУ.

Як роботодавцю з’ясувати, є е-лікарняний первинним чи продовженням?

● Роботодавець оплачує лише перші п’ять днів одного випадку тимчасової непрацездатності свого працівника незалежно від кількості лікарняних листків, якими його оформлено. Тож страхувальнику важливо знати, чи є різні лікарняні виданими в межах одного страхового випадку.

● У паперових листках непрацездатності на бланку наявна відмітка «первинний» або «продовження», однак в е-лікарняних така позначка відсутня.

● На підставі даних медичних висновків, що складають один випадок тимчасової непрацездатності, в порядку черговості формуються е-лікарняні, кожен наступний з яких створюється як продовження першого та разом складають один страховий випадок.

● Тож унікальний номер випадку непрацездатності для всіх електронних лікарняних, сформованих в межах одного випадку, буде співпадати.

● При цьому номери самих е-лікарняних можуть відрізнятися, навіть якщо всі вони видані як продовження.

● Аби і працівник, і роботодавець могли побачити зв’язок е-лікарняних, Пенсійний фонд України оновив інтерфейси особистих кабінетів на вебпорталі електронних послуг – відтепер там доступні розширені можливості деталізованого перегляду е-лікарняних.

● Зокрема, було додано інформацію щодо номеру випадку тимчасової непрацездатності, який раніше був недоступний для перегляду страхувальниками і застрахованими особами.

● Тож тепер аби з’ясувати, є е-лікарняний первинним чи продовженням, достатньо звернути увагу на унікальний номер страхового випадку.

● Якщо в працівника декілька електронних лікарняних, створених як продовження, всі вони матимуть однаковий унікальний номер – «номер випадку непрацездатності».

● Крім того, в інтерфейсі з’явилась інформація про наявність ознак алкогольного/наркотичного сп’яніння пацієнта, порушення ним режиму лікування, а також щодо причини непрацездатності, зокрема, встановленої ФССУ (наприклад, щодо зв’язку хвороби або травми із виробництвом).


В е-лікарняному оновились причини непрацездатності

22.06.2021

Матеріальне забезпечення застрахованим особам по е-лікарняних необхідно оформлювати за формою заяви-розрахунку, врахувавши, що у е-лікарняного відсутня серія, але йому присвоюється унікальний номер, та в е-лікарняному оновились причини непрацездатності. У заявах-розрахунках по листках непрацездатності на паперових бланках коди причин непрацездатності залишаються без змін.

Причина непрацездатності – це відомості щодо страхового випадку, настання якого зумовило тимчасову непрацездатність, які містяться в записі про тимчасову непрацездатність. Визначення причини тимчасової непрацездатності відбувається в Електронному реєстрі листків непрацездатності на підставі категорії медичного висновку.

Причини непрацездатності бувають:

«1 - Тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов’язані з нещасним випадком на виробництві»

«2 - Вагітність і пологи»

«3 - Необхідність догляду за хворою дитиною»

«4 - Необхідність догляду за хворим членом сім’ї»

«5 - Необхідність догляду за дитиною віком до трьох років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років у разі хвороби матері або іншої особи, яка доглядає за такою дитиною»

«6 - Карантин, встановлений відповідно до законодавства»

«7 - Протезування з поміщенням у стаціонар протезно-ортопедичного підприємства»

«8 - Перебування у відділенні санаторно-курортного закладу»

«9 - Тимчасове переведення застрахованої особи відповідно до медичного висновку на легшу, нижчеоплачувану роботу» (може бути із позначкою про зв’язок випадку тимчасової непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта)

«10 - Перебування в самоізоляції, обсервації під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СoV-2»

У разі наявності у медичному висновку відмітки про зв’язок випадку тимчасової непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта, причина непрацездатності «Тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов’язані з нещасним випадком на виробництві» після завершення розслідування може бути змінена Фондом соціального страхування України на підставі актів розслідування нещасного випадку або професійного захворювання на причини:

«11 - Тимчасова непрацездатність внаслідок професійного захворювання»

«12 - Тимчасова непрацездатність внаслідок нещасного випадку на виробництві».

Нагадуємо, що випадки тимчасової непрацездатності, оформлені паперовим листком непрацездатності та е-лікарняним, є різними страховими випадками, тому роботодавець має подати заяви-розрахунки окремо за кожним видом лікарняних.

Форма додатка 1.1 заяви-розрахунку «І. Матеріальне забезпечення»

Форма додатка 1.3 заяви-розрахунку «ІІІ. Нарахування допомоги по тимчасовій непрацездатності внаслідок нещасного випадку або профзахворювання»

 

Посібник для наочного відображення інтеграції категорії медичних висновків про тимчасову непрацездатність в причину непрацездатності у е-лікарняному та їх рознесення по додатках заяви-розрахунку на фінансування страхувальників для виплати матеріального забезпечення застрахованим особам

 

КАТЕГОРІЯ МЕДИЧНОГО ВИСНОВКУ

ПРИЧИНА НЕПРАЦЕЗДАТНОСТІ

ДОДАТОК ДО ЗАЯВИ - РОЗРАХУНКУ

Захворювання або травма загального характеру

1 - Тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов’язані з нещасним випадком на виробництві

1.1.

Захворювання або травма загального характеру із позначкою про зв’язок випадку тимчасової непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта

11 - Тимчасова непрацездатність внаслідок професійного захворювання

1.3.

12 – Тимчасова непрацездатність внаслідок нещасного випадку на виробництві

1.3.

Вагітність і пологи

2 – Вагітність і пологи

1.1.

Догляд за хворою дитиною

3 - Необхідність догляду за хворою дитиною

1.1.

Догляд за хворим членом сім’ї

4 - Необхідність догляду за хворим членом сім’ї

1.1.

Догляд за дитиною у разі хвороби особи, яка доглядає за дитиною

5 - Необхідність догляду за дитиною віком до трьох років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років у разі хвороби матері або іншої особи, яка доглядає за такою дитиною

1.1.

Карантин

6 – Карантин, встановлений відповідно до законодавства

1.1.

Ортопедичне протезування

7 – Протезування з поміщенням у стаціонар протезно-ортопедичного підприємства

1.1.

Лікування в санаторно-курортному закладі

8 – Перебування у відділенні санаторно-курортного закладу

1.1.

Переведення особи на легшу роботу

9 - Тимчасове переведення застрахованої особи відповідно до медичного висновку на легшу, нижчеоплачувану роботу

1.1.

Переведення особи на легшу роботу із позначкою про зв’язок випадку тимчасової непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта

9 - Тимчасове переведення застрахованої особи відповідно до медичного висновку на легшу, нижчеоплачувану роботу із позначкою про зв’язок випадку тимчасової непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта

1.4.

Обсервація, самоізоляція під час дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2

10 - Перебування в самоізоляції, обсервації під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СoV-2

1.1.

 

Як діяти працівнику, якщо йому відкрили е-лікарняний?

19.08.2021

Поступово Україна переходить на автоматичне формування е-лікарняних замість видачі паперових листків непрацездатності. Уже з вересня всі заклади охорони здоров'я мають повністю перейти на формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність.

Як діяти працівнику, якщо йому відкрили е-лікарняний?

● Якщо працівник є застрахованою особою, то в разі оформлення лікарем медичного висновку про тимчасову втрату працездатності для нього автоматично сформується е-лікарняний. Також е-лікарняний автоматично відкриється в разі оформлення медичного висновку для дитини застрахованої особи, яка потребує догляду.

● Одразу після створення медичного висновку потрібно повідомити про це роботодавця. Це можна зробити будь-яким зручним обом способом, наприклад, телефоном.

● Якщо працівник має ЕЦП, він зможе переглянути свій е-лікарняний в особистому кабінеті застрахованої особи на сайті Пенсійного фонду України. Але зазвичай у цьому немає потреби – усю необхідну інформацію щодо е-лікарняного роботодавець бачить у власному кабінеті страхувальника.

● Водночас, роботодавець бачить лише загальну інформацію щодо тимчасової непрацездатності свого працівника, необхідну для призначення матеріального забезпечення – йому недоступний ані діагноз, ані інші приватні відомості застрахованої особи.

● Не потрібно передавати роботодавцю медичний висновок про тимчасову непрацездатність – він містить персональні дані і не призначений для сторонніх. Також медичний висновок не є підставою для нарахування матеріального забезпечення.

● Якщо працівник не одужає у визначений в першому медичному висновку термін, лікар створить наступний медичний висновок, який продовжить тимчасову непрацездатність – про це потрібно повідомити роботодавця.

● Одразу після завершення періоду тимчасової непрацездатності е-лікарняний працівника змінює свій статус на «Готовий до сплати».

● З цього моменту роботодавець має упродовж не більш ніж 10 календарних днів призначити працівнику матеріальне забезпечення, а після дати призначення не пізніше ніж через 5 робочих днів сформувати і передати до ФССУ заяву-розрахунок.

● Саме від дати подання роботодавцем заяви-розрахунку залежить дата фінансування допомоги від Фонду працівнику.

● Ми радимо не втрачати зв’язок із роботодавцем, цікавитись станом оформлення заяви-розрахунку і знати точну дату її подання.

● Знаючи точну дату подання заяви-розрахунку за своїм е-лікарняним, працівник може слідкувати за станом фінансування онлайн у телеграм-каналі Фонду: https://t.me/socialfund.

● Інформація щодо профінансованих дат, у які роботодавцями було подано заяви-розрахунки, оновлюється у телеграм-каналі за тегом #фінансування_оперативно. Зазвичай проходить декілька банківських днів, доки після здійснення фінансування кошти надійдуть на рахунки роботодавців для виплати допомог працівникам.

● Однак аби працівники могли точно дізнатись, чи кошти вже перераховано їх роботодавцю, ми ввели у телеграм-каналі додаткову звітність за тегом #фінансування_страхувальників – інформація оновлюється у розрізі регіонів і означає, що кошти за заявами-розрахунками, поданими по наведену дату, вже знаходяться на рахунку роботодавця.

● Після того, як кошти надійдуть на рахунок, роботодавець має виплатити допомогу працівнику у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати, або одразу після отримання коштів від ФССУ.

 

 


Аналіз стану виробничого травматизму, професійної захворюваності за 2020 рік на підприємствах, що знаходяться на територіях, які обслуговуються  Знам’янським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області
 
Протягом  2020 року до Знам’янського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області  надійшло три повідомлення про нещасні випадки на виробництві від підприємств, які є страхувальниками Знам’янського відділення:
 02.07.2020 року в ДП «Чорноліське лісове господарство» з водієм, внаслідок дорожньо-транспортної пригоди;
26.09.2020 року в КП «Знам’янський комбінат комунальних послуг» з водієм, внаслідок падіння устаткування (обладнання) або їх конструктивних елементів;
17.10.2020 року в КНП «Знам’янська міська лікарня ім. А.В.Лисенка» з медичним працівником, внаслідок падіння під час пересування.
Відповідно вимог Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, керівниками підприємств та установ були вчасно надані повідомлення про нещасні випадки, створені комісії підприємств для з’ясування причин настання нещасних випадків.   Усі вищезазначені випадки  визнані такими, що  пов’язані з виробництвом. 
Також у 2020 році спеціальною комісією з розслідування складений акт за формою Н-1/П на нещасний випадок, що стався  03.12.2019 року внаслідок падіння транспортних засобів, в якій травму важкого ступеня тяжкості отримав тракторист  Філії «Знам’янський райавтодор» ДП "Кіровоградський облавтодор». Після проведеного лікування потерпілий одужав, стійка втрата працездатності чи інвалідність не наступила. 
Відділенням проведенні страхові виплати по даним нещасним випадкам у відповідності вимог Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування». 
Представником відділення взято участь в роботі 6 комісій з розслідувань нещасних випадків на підприємствах, які зареєстровані в інших регіонах України та підрозділи яких знаходяться на територіях, що обслуговуються  Знам’янським відділенням, з них в роботі 4 спеціальних комісій:  випадок смерті зі стрільцем ВП  Козятинський загін воєнізованої охорони регіональної філії «Південно-Західна залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця», що стався на території  ВП «Знам’янський загін воєнізованої охорони»  регіональної філії «Одеська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця», смертельне травмування працівника ВП служби колії «Знам'янська дистанція  колії" регіональної філії «Одеська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця», загибель працівника ТОВ  «Торговий дім «Елітне насіння» на території с.Красносілка Олександрівського району та випадок смертельного травмування лісоруба  ПП «Самшит 1» (Черкаська область, Кам'янський район) на території Знам’янського лісництва ДП «Чорноліське лісове господарство».
Основною причиною травмування є психофізіологічна - особиста необережність потерпілих та організаційні причини - порушення вимог безпеки під час експлуатації транспорту загального користування (автомобільного, водного, залізничного, повітряного), невиконання інструкцій з охорони праці самими потерпілими, і, що важливо, 50% з них сталися через порушення посадових інструкцій відповідальними особами.  Це свідчить про те, що нещасні випадки - це результат низької організації роботодавцем трудового процесу, відсутність ефективного контролю з боку посадових осіб підприємства за дотриманням вимог безпеки при виконанні робіт.
Відповідно до проведеного аналізу основних причин  нещасних випадків (по актам Н-1/П) за 2020 рік, технічні причини складають 0%, організаційні причини  50% та психофізіологічні, відповідно становлять 50%.
Порівнюючи з 2019 роком, слід відмітити, що  зростання виробничого травматизму (нещасних випадків на виробництві) не відбулось. 
Але зафіксовано 29 випадків захворювання медичних працівників комунальних закладів охорони здоров’я, що надають первинну, екстрену, а також в стаціонарних умовах вторинну (спеціалізовану) і третинну (високоспеціалізовану) медичну допомогу пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом     SARS-CoV-2, внаслідок інфікування коронавірусом SARS-CoV-2 під час виконання професійних обов’язків в умовах підвищеного ризику зараження збудниками інфекційних хвороб. 
Комісії з розслідування гострих професійних захворювань утворені керівниками закладів охорони здоров’я, в яких працюють медичні працівники: 
2   по КНП «Олександрівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги»;
5 по КНП  «Знам’янський районний центр первинної медико-санітарної допомоги»;
14 по КНП  «Олександрівська центральна районна лікарня»;
8   по КНП «Знам’янська міська лікарня ім. А.В.Лисенка».
Станом на 01.01.2021 року розслідування закінчене по 1 випадку в КНП «Олександрівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги», випадок захворювання медичного працівника визнано таким, що не пов'язаний з виробництвом, складено акт за формою Н-1/НП.
По кожному нещасному випадку комісією з розслідування були розробленні дієві заходи щодо запобігання подібним випадкам у подальшому, які підприємствами виконанні, про що до відділення надійшла інформація про їх виконання. 
Протягом 2020 року до відділення повідомлення за формою              П-3 про встановлення професійного захворювання працівникам підприємств, організацій, установ що зареєстровані у Знам’янському відділенні не надходили. 

Страховий експерт з охорони праці 
Знам’янського відділення 
управління виконавчої дирекції Фонду 
соціального страхування України 
у Кіровоградській області                                                            Т.Яценко


Профілактика нещасних випадків на виробництві та сучасні методи і напрямки роботи, які застосовуються під час їх розслідування 
 
Стрімкий розвиток технологій і виробництва повсякденно підвищують вимоги до якості виконання службових обов’язків кожного працівника, що, в  першу чергу, стосується дотримання правил техніки безпеки, виконання яких є запорукою збереження працездатності і навіть життя.

 

Одним із основних показників стану охорони праці є рівень виробничого травматизму та професійної захворюваності.

Знам’янське  відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області, відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 року №1105-ХIV здійснює заходи щодо реалізації державної політики у сфері соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань в установах, організаціях на  підприємствах, які перебувають на обліку в м.Знам’янка, Знам’янському та Олександрівському районах Кіровоградської області. Серед страхувальників відділення багато таких, які в повній мірі виконують вимоги законодавства з охорони праці, успішно вирішують питання недопущення нещасних випадків на виробництві, по збереженню здоров’я та життя працівників. Але стан виробничого травматизму та профілактичної роботи на деяких підприємствах на сьогоднішній день безумовно викликає стурбованість.

Відповідно до статті 13 Закону України «Про охорону праці»  роботодавець зобов’язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.  Сьогодні головною фігурою в економіці став власник, найчастіше приватний, який нажаль звертає свою увагу на питання створення безпечних умов праці для працівників тільки після настання нещасного випадку.

Основними причинами виробничого травматизму є організаційні причини, а саме: порушення трудової і виробничої дисципліни через невиконання вимог інструкцій з охорони праці та невиконання посадових інструкцій у той час коли усунення організаційних причин  не потребує жодних фінансових витрат, а лише бажання керівника і служби охорони праці навчити працівника безпечним прийомам праці та здійснення контролю за їх дотриманням.

Відділення постійно проводить аналіз виробничого травматизму, який доводиться роботодавцям на нарадах, семінарах та  розміщується на  сайтах місцевих органів влади та управління виконавчої дирекції Фонду.

Статистика за 2019 рік свідчить, що  найбільша кількість нещасних випадків відбулась через невиконання інструкцій з охорони праці самими потерпілими, а також  порушення правил дорожнього руху водіями транспортних засобів. І що істотно, 80% з них сталися через порушення посадових інструкцій відповідальними особами.  Про що це говорить? Перш за все, про те, що нещасні випадки - це результат низької організації роботодавцем трудового процесу, відсутність ефективного контролю з боку посадових осіб підприємства за дотриманням вимог безпеки при виконанні робіт.

В зв’язку з цим хочеться навести приклад деяких нещасних випадків, які сталися в цьому році на території, що обслуговується відділенням. Так, на зернозберігальному підприємстві, стороння особа за невідомих обставин була засипана зерном кукурудзи. Даний приклад вказує не тільки на порушення вимог інструкцій з охорони праці але і на  відсутність  контролю з боку посадових осіб підприємства за діяльністю охоронної фірми, яка допустила сторонніх осіб на територію підприємства, де безпосередньо проходить виробничий процес.

Фізична-особа підприємець використовував працю найманого працівника за договором ЦПХ. Під час виконання робіт рука працівника  потрапила між транспортерною стрічкою та привідним валом стрічкового транспортеру, внаслідок чого отримав  рвану рану правого передпліччя, відкритий перелам кісток правого передпліччя зі зміщенням. Комісія з розслідування цього випадку встановила його причини, а саме – особиста необережність. А також відсутність або неякісна організація робіт  з боку керівника.

Наведені приклади яскраво свідчать про те, що не тільки недотримання правил техніки безпеки або нехтування ними призводить до тяжких і навіть смертельних наслідків,  але і якісне проведення інструктажів з охорони праці, які не тільки підвищують знання працівників з охорони праці, а й підвищують його відповідальність за безпечні методи виконання робіт.

Хочеться нагадати, що кожний нещасний випадок на виробництві, випадок професійного захворювання підлягає розслідуванню. Для цього існує відповідна процедура, яка визначена встановленим порядком. З першого липня 2019 року діє Порядок розслідування та облік нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України  від 17.04.2019 р № 337. Вимоги цього Порядку поширюються на всіх юридичних і фізичних осіб, які використовують найману працю, а також на осіб, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання або у фізичних осіб.

Документом передбачено спрощення процедури оформлення документів, необхідних для встановлення факторів, що пов'язують нещасний випадок чи захворювання із професійною діяльністю, розширено коло випадків, які визнаються страховими.
Порядок передбачає  кращу взаємодію з медичними закладами. На запит голови комісії з розслідування, потерпілого (членів його сім’ї або уповноваженої ними особи) заклади охорони здоров’я у найкоротший строк безоплатно надають необхідні для проведення розслідування медичні висновки.

Слід відмітити, що термін давності для розслідування нещасних випадків та/або гострих професійних захворювань (отруєнь) на виробництві становить три роки з дня їх настання, а спеціальне розслідування нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) проводиться протягом 15 робочих днів.

Новий Порядок не зобов’язує власника, у разі настання нещасного випадку на виробництві,можливість виплати підприємством матеріальної допомоги  потерпілому чи членам його родини.

Оновлений порядок розслідування включає в себе сучасні методи та напрямки роботи, які застосовуються при розслідуванні нещасних випадків.

По-перше, організаційна діяльність, яка спрямована на забезпечення планомірного розслідування окремих видів нещасних випадків на підставі нормативних документів з охорони праці.

По-друге, профілактична діяльність, спрямована на встановлення причин та умов, що сприяли настанню нещасних випадків. Саме у взаємозв'язку цих двох напрямків - практична і теоретична методика розслідування нещасних випадків виявляє своє призначення, сприяючи розробці наукових рекомендацій і запровадженню їх у практику розслідування нещасних випадків.

Оскільки абсолютної безпеки на виробництві в принципі не буває, то кожен працівник має бути готовий до активної протидії небезпекам і до надання першої допомоги потерпілому.

Адже створення безпечних умов праці роботодавцем - найбільш ефективний та універсальний шлях до зниження рівня виробничого травматизму та професійних захворювань і є запорукою збереження життя та здоров'я людини праці. Бережіть себе і своїх близьких, прищеплюйте суспільству правильну модель поведінки, при якій життя і здоров’я є пріоритетними цінностями!

Страховий експерт 
Знам’янського відділення УВД ФССУ 
у Кіровоградській області    
Т.Яценко


Набрав чинності новий Порядок розслідування та обліку нещасних випадків

 

З 01 липня 2019 року набув чинності новий Порядок розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року  № 337 (далі – Порядок № 337).
Документом удосконалено процедуру проведення розслідувань та ведення обліку нещасних випадків і професійних захворювань, що сталися з працівниками на підприємствах незалежно від форми власності.
Дія Порядку № 337 тепер поширюється і на осіб, які працюють на умовах цивільно-правового договору або на інших підставах, передбачених законом, фізичних осіб-підприємців тощо.
Відповідно, з 01.07.2019 втратить чинність Порядок проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2011 № 1232 (далі – Порядок № 1232).
Розглянемо основні відмінності у процедурі розслідування та обліку нещасних випадків згідно з Порядком № 337 від Порядку № 1232.
Як і в Порядку № 1232, нещасний випадок – обмежена в часі подія або раптовий вплив на працівника небезпечного виробничого фактора чи середовища …,  які призвели до втрати працівником працездатності на один робочий день чи більше або до необхідності переведення його на іншу (легшу) роботу не менш як на один робочий день, зникнення тощо.
Порядок повідомлення роботодавця про нещасний випадок на виробництві не змінився. Залишилася незмінною норма щодо збереження до прибуття комісії з розслідування обстановки на робочому місці, машин, механізмів, обладнання, устаткування у такому стані, в якому вони були на момент нещасного випадку.
Згідно з новим Порядком № 337 у разі отримання інформації про нещасний випадок роботодавець зобов’язаний протягом двох годин повідомити з використанням засобів зв’язку та не пізніше наступного робочого дня надати на паперовому носії повідомлення відповідним органам.
Для випадків, що підлягають спеціальному розслідуванню (нещасні випадки із смертельним наслідком, групові нещасні випадки, що спричинили тяжкі наслідки, тощо), у повідомленні про нещасний випадок, що надається територіальному органові Держпраці, роботодавцем зазначаються кандидатури представників підприємства та уповноваженого органу чи наглядової ради підприємства (у разі її утворення) (із зазначенням їх прізвища, імені, по батькові, посади, контактних телефонів) для включення їх до складу спеціальної комісії.
На відміну від старого Порядку № 1232 строк давності для розслідування нещасних випадків на виробництві становить три роки з дня їх настання.
У разі встановлення факту нещасного випадку рішенням суду розслідування проводиться незалежно від дати його настання.
Новою нормою є необхідність надання територіальним органом Держпраці письмового доручення роботодавцю протягом наступного робочого дня після отримання повідомлення про нещасний випадок щодо проведення розслідування нещасного випадку комісією підприємства.
На підприємстві утворюється комісія з розслідування нещасних випадків, що не підлягають спеціальному розслідуванню (далі – комісія).
Комісія утворюється наказом роботодавця не пізніше наступного робочого дня після отримання інформації про нещасний випадок.
Склад комісії залишився незмінним. Також, як і раніше, до складу комісії не може входити безпосередній керівник потерпілого.
Спеціальна комісія утворюється протягом одного робочого дня після отримання від роботодавця письмового повідомлення про нещасний випадок або за інформацією, отриманою з інших джерел.
Також у разі потреби до складу комісії можуть включатися посадові особи Держпраці та/або її територіального органу за галузевим напрямом.
Звертаємо увагу, що розслідування нещасного випадку комісією підприємства проводиться протягом п’яти робочих днів з дня утворення комісії, спеціальне розслідування нещасного випадку проводиться протягом 15 робочих днів.
Обов’язки комісії (спеціальної комісії) передати на розгляд та затвердження керівнику підприємства або органу, що утворив комісію (спеціальну комісію), матеріали розслідування та примірники актів не пізніше наступного робочого дня після підписання актів за формою Н-1.
На відміну від Порядку № 1232, коли складалися акти за формами Н-5 та Н-1 (у разі, коли нещасний випадок визнавався таким, що пов’язаний із виробництвом), у новому Порядку № 337 складається один акт за формою  Н-1. 
Змінено норму щодо термінів та обов’язків роботодавця, зокрема, роботодавець зобов’язаний:
1.    розглянути протягом двох робочих днів після складення актів за формою Н-1 матеріали розслідування нещасного випадку, підготовлені комісією, затвердити примірники актів за формою Н-1;
2.    протягом п’яти робочих днів після затвердження актів за формою Н-1 організувати друкування, тиражування та формування необхідної кількості копій матеріалів розслідування (спеціального розслідування) разом з актами за формою Н-1, їх прошиття та нумерацію;
3.    видати протягом двох робочих днів після затвердження актів за формою Н-1 наказ про вжиття запропонованих комісією (спеціальною комісією) заходів із запобігання виникненню подібних нещасних випадків у визначені в акті за формою Н-1 строки та надати (надіслати) його органам та установам, представники яких брали участь у розслідуванні, у подальшому в письмовій формі інформувати їх про стан вжиття заходів.
Щодо призначення повторного розслідування (спеціального розслідування): потерпілий, член його сім’ї чи уповноважена ними особа або органи, установи та організації, представники яких брали участь у розслідуванні нещасного випадку, мають право звернутися протягом трьох років з дати отримання акта за формою Н-1 до роботодавця, Держпраці або її територіального органу у зв’язку з незгодою з обставинами та причинами настання нещасного випадку та/або з висновком комісії, які викладені в акті за формою Н-1.
З метою своєчасного повідомлення про нещасний випадок на виробництві, за додатковою інформацією, консультаціями тощо звертатися за адресою і телефонами до Знам’янського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській  області: м. Знам’янка, вул. Братів Лисенків, 6/8Б.
Несвоєчасне інформування Фонду соціального страхування України про нещасні випадки на виробництві та професійні захворювання, що сталися на підприємстві, посадовими особами підприємств, установ, організацій, фізичними особами-підприємцями, які використовують найману працю, фізичними особами, які не мають статусу підприємців та використовують найману працю, є порушенням законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, і відповідно до вимог ст. 165⁴ КУпАП тягне за собою накладення штрафу від восьми до п'ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Номери контактних телефонів, за якими роботодавець інформує у будь-який час (в т.ч. у вихідні та святкові дні) Знам’янське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області про настання нещасних випадків

- страховий експерт з охорони праці                 тел./факс: (05233) 2-11-16, 0661967616
  Яценко Тарас Олексійович
Електронна адреса: znam.kg@fssu.gov.ua


 

21 Січня, 2021 р., 13:42
Протягом  2020 року до Знам’янського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області  надійшло три повідомлення про нещасні випадки на виробництві від підприємств, які є страхувальниками Знам’янського відділення:

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень