На порядку денному децентралізації – чітке розмежування повноважень
Повноваження органів місцевого самоврядування: якими вони будуть, виходячи із завдань реформи місцевого самоврядування? Це питання - на порядку денному Міністерства розвитку громад та територій. Сьогодні відбулась відеоконференція Мінрегіону під головуванням заступника Міністра В’ячеслава Негоди, на якій спільно з асоціаціями органів місцевого самоврядування та експертним середовищем обговорили пропозиції з визначення повноважень органів місцевого самоврядування.
Така робота ведеться з урахуванням Концепції внесення змін до законів України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про місцеві державні адміністрації».
Нагадаємо, що реформа системи місцевого самоврядування, серед іншого, передбачає і децентралізацію владних повноважень - передачу повноважень та фінансів від державної влади на якнайближчий до людей рівень - органам місцевого самоврядування. Концептуальним документом реформи серед завдань визначено:
· розмежування повноважень у системі органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади на різних рівнях адміністративно-територіального устрою за принципом субсидіарності;
· розмежування повноважень між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування на засадах децентралізації влади;
· створення належних матеріальних, фінансових та організаційних умов для забезпечення здійснення органами місцевого самоврядування власних і делегованих повноважень.
Працюючи над цими завданнями, за словами В’ячеслава Негоди, Мінрегіон врахував норми чинної Конституції України, Європейську Хартію місцевого самоврядування, укрупнення базового та субрегіонального рівнів адмінтерустрою. Він наголосив, що Мінрегіон пропонує нові редакції законів «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про місцеві державні адміністрації», а не часткові правки до існуючих.
«У законопроекті, який визначатиме повноваження органів місцевого самоврядування, ми пропонуємо передбачити достатній період для завершення адміністративно-територіальної реформи та заходи для забезпечення безперебійної діяльності усіх суб’єктів владних повноважень у перехідний період. Також передбачимо додатковий час для створення та введення у дію електронних реєстрів, кодифікаторів та інших допоміжних сервісів», - сказав заступник Міністра.
В ході відеоконференції прозвучало, що в майбутньому новому законі «Про місцеве самоврядування в Україні» пропонується закріпити принципи розмежування повноважень держави та місцевого самоврядування, а також критерії та принципи передачі повноважень від держави органам місцевого самоврядування.
Відповідно до Європейської Хартії місцевого самоврядування, в новому законі мають намір закріпити принцип, за яким рада громади в межах закону матиме право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене зі сфери її компетенції і вирішення якого не доручено жодному іншому органу.
Також пропонується внормувати перелік власних повноважень громади, які виконуються ними у обов’язковому порядку. Органи місцевого самоврядування базового рівня отримають однакові повноваження з урахуванням змін у адміністративно-територіальному устрої.
Повноваження районних та обласних рад запропоновано розмежувати між собою і щоб вони визначалися виключно законами. В новому законі планують визначити перелік питань (сфер), вирішення яких не може бути віднесено до повноважень місцевого самоврядування.
Ретельну увагу, за словами В’ячеслава Негоди, Мінрегіон зосередить на секторальних повноваженнях органів місцевого самоврядування.
«Важливо спільно з кожним профільним міністерством в найближчі дні ретельно попрацювати над секторальними повноваженнями. Паралельно будемо вести роботу з Міністерством фінансів, оскільки повноваження, ті, які делегує держава органам місцевого самоврядування, повинні бути забезпечені і фінансами для їх виконання», - сказав В’ячеслав Негода.
Щодо ресурсного забезпечення повноважень місцевого самоврядування, в ході відеоконференції обговорили такий варіант:
1. Власні повноваження забезпечуються шляхом закріплення за органами місцевого самоврядування місцевих податків та зборів, інших ресурсів, необхідних для здійснення власних повноважень;
2. Закріплені повноваження забезпечуються шляхом закріплення за місцевими бюджетами частини загальнодержавних податків, по яких здійснюється фінансове вирівнювання;
3. Передані повноваження забезпечуються через передачу прямих трансфертів до місцевих бюджетів. Обсяг трансфертів забезпечує виконання норм та показників, визначених стандартом послуги.
Заступник Міністра повідомив, що вже з наступного тижня розпочнеться серія онлайн-консультацій з центральними органами виконавчої влади та галузевими департаментами Міністерства фінансів для вироблення спільного бачення внормування питань повноважень органів місцевого самоврядування всіх рівнів та їх ресурсного забезпечення.
Джерело: сайт «Децентралізація»